Onspeelbare bal in waterhindernis


Vraag: Tijdens de wintercup wedstrijd, op hole 3, sloeg een tegenspeler vanaf de gele tee zijn afslag in de eerste vijver, rechts achteraan in het riet (punt A). Omdat het water in de vijver heel laag stond, was er een zandstrook net voor het riet. Hij dropte zijn bal op de zandstrook binnen twee stoklengte vanwaar zijn bal lag en speelde vandaar verder. De hole en de match werd zo verder uitgespeeld. Was dat correct?

Antwoord:

Neen, de tegenspeler heeft van een verkeerde plek gespeeld (R14.7). Ligt je bal in een waterhindernis (strafgebied/penalty area) dan mag je geen onspeelbare bal nemen (R19.1). Je moet de bal spelen zoals hij ligt, of je moet ontwijken volgens de regels van de waterhindernis (R17.1d). In dit geval had hij de keuze tussen de bal opnieuw spelen vanaf de tee, of vanaf het punt van de eerste kruising met de waterhindernis (gele paaltjes – punt B) in lijn met de vlag, zo ver naar achter als hij wou, de bal droppen.

De straf voor het spelen van een verkeerde plek bij fourball matchplay, is de diskwalificatie van die tegenspeler voor die hole. Zijn teamgenoot had dan hole 3 alleen moeten proberen te winnen.

MAAR, omdat de tegenpartij geen formeel bezwaar maakte op dat moment (ze wisten ook niet juist of dat correct was), blijft de score voor hole 3 van beide tegenspelers overeind. Een claim na de wedstrijd kan ook niet meer. Het resultaat van de match was finaal.

Wat moet je doen als je niet akkoord bent met een handeling van de tegenpartij in matchplay? Er zijn drie opties: 1) Je ziet het door de vingers. Dit kan wel enkel in matchplay, niet in stableford/strokeplay wedstrijden !!! 2) Ofwel overtuig je de tegenpartij dat ze een regelovertreding begaan hebben en nemen ze de juiste handelingen en/of strafslagen of 3) De meningen blijven verdeeld en dan zeg je dat je een formele ruling wil na het beëindigen van de ronde. Let op, je moet dat op het moment zelf zeggen, vóór er afgeslagen wordt op de volgende hole. Anders is het te laat. Na de ronde leg je de situatie voor aan de wedstrijdleiding. De wedstrijdleiding bepaalt, eventueel na consultatie van een Rules Official, of de score van hole 3 moet gecorrigeerd worden…..en of je terug de baan op moet omdat de match hierdoor niet langer beslecht is (bv de tegenpartij had de ronde initieel gewonnen met 3 up na hole 16. Indien de stand van de match gecorrigeerd wordt naar 2 up, moet men terug naar hole 17 om de match te hervatten want er kan nu nog gelijkgespeeld worden).

Share Tweet Share Mail